Zusammen można więcej - voll. 2 - matura

Hej, haj, heloł!

Dzisiejszy wpis powstał w ramach projektu "Zusammen można więcej" - projektu, który tworzą germanistki z zamiłowania 💜 Co miesiąc publikujemy wpis na wspólny temat i w każdym wpisie znaleźć można odnośniki do pozostałych wpisów. W ten sposób możecie ogarnąć temat globalnie widziany wieloma parami oczu 👀

Co dzisiaj w ramach projektu?
Jest maj, a jak maj to i matury! W tym roku matura pisemna z niemieckiego jest 14. maja, ale ustne ruszają już szóstego 😳 Dlatego warto sobie zwroty na maturę ustną przypomnieć, utrwalić i utwierdzić się, że się jest przygotowanym 😊

Jak wygląda matura ustna z niemieckiego? 
Matura ustna z języków obcych zdawana jest bez określania poziomu egzaminu i trwa ok. 15 min. Uczeń wybiera zestaw i nie ma dodatkowego czasu na przygotowanie wypowiedzi. Na początku rozmowy komisja może zadać pytania na oswojenie się z sytuacją egzaminacyjną. Pytania te widoczne są tylko dla egzaminującego. O co może zapytać? Na przykład:
Wo möchten Sie die Sommerferien verbringen?
Möchten Sie im Ausland arbeiten? Warum?
Was haben Sie gestern gemacht?
Was bevorzugen Sie: Radio oder Fernsehen? Warum?
Erzählen Sie uns bitte über Ihren letzten Ferientag.

Ogólnie rzecz biorąc, pytania mogą być o Wasze preferencje, plany, życie codzienne i opis czegoś, co się wydarzyło 😊

Po tym wstępie przechodzimy do części głównej egzaminu. Składa się on z 3 zadań:

  • rozmowa z odgrywaniem roli,
  • opis ilustracji i odpowiedź na 3 pytania,
  • wypowiedź na podstawie materiału stymulującego i odpowiedź na 2 pytania.
A potem: Wir danken Ihnen. Ihre Prüfung ist zu Ende.
I po stresie 😎

➠     ➠     ➠

Ogólne polecenia
Beschreiben Sie - proszę opisać
Erzählen Sie - proszę opowiedzieć
Was denken Sie darüber? - Co Pan o tym myśli?
Was meinen Sie dazu? - Co Pan o tym sądzi?
Ich habe ein paar Fragen. - Mam kilka pytań.

Zadanie I - rozmowa z odgrywaniem roli
Pamiętaj, żeby się odnieść do wszystkich czterech elementów wskazanych w poleceniu i rozwinąć swoją wypowiedź (jest to punktowane, o ilu podpunktach uczeń wspomniał, a ile rozwinął!).

Zwroty, które mogą się tu przydać:

Hast du gehört, dass ... - Słyszałeś, że ...
Ich habe letztens gelesen, dass ... - Czytałem ostatnio, że...
Ich habe eine Frage - Mam pytanie
Kannst du mir helfen? - Możesz mi pomóc?
Ich suche - Szukam
Ich hoffe - Mam nadzieję
Ich freue mich, dass - Cieszę się, że
Weißt du ... - Wiesz ...
Zeige mir - Pokaż mi
Ich habe eine Bitte an Dich - Mam do Ciebie prośbę

meiner Meinung nach - moim zdaniem
meiner Ansicht nach - moim zdaniem
ich finde/meine/glaube - sądzę/myślę
Ich bin der Meinung - jestem zdania
Ich habe den Eindruck, dass... - Mam wrażenie, że...
Ich muss zugeben, dass ... - Muszę przyznać, że...
Ich vertrete den Standpunkt, dass... - Reprezentuję pogląd, że...
Es scheint mir - wydaje mi się, że
Kurz gesagt - krótko mówiąc
So viel ich weiß - z tego co wiem
Es geht mir darum, dass... - chodzi mi o to, że...
Es ist schwer zu sagen, ob... - Ciężko powiedzieć, czy...
Ich habe es überhaupt nicht gewusst, dass... - Zupełnie nie wiedziałem, że...
Sie haben Recht, aber... - Ma Pan rację, ale...

💣 po "dass" oraz "ob" występuje szyk końcowy!

Das stimmt. - Zgadza się.
Das meine/finde ich auch. - Też tak uważam.
Ich bin derselben Meinung. - Jestem tego samego zdania.
Ich bin deiner/Ihrer Meinung. - Jestem Twojego/Pana zdania.
Ich stimme dem zu. - Zgadzam się z tym.
Dein Vorschlag gefällt mir. - Twoja propozycja mi się podoba.
Ich finde das Argument überzeugend. - Uważam ten argument za przekonywujący.

Ich bin anderer Meinung. - Jestem innego zdania.
Das ist nicht ganz richtig. - To nie do końca się zgadza.
Ich bin nicht deiner Meinnung. - Nie jestem Twojego zdania.
Das kommt nicht in Frage. - To nie wchodzi w grę.
Ich stimme dir/Ihnen nicht zu. - Nie zgadzam się z Tobą/Panem.
Ich sehe das ganz anders. - Widzę to całkiem inaczej.
Damit bin ich nicht einverstanden. - Z tym się nie zgadzam.
Das überzeugt mich nicht. - To mnie nie przekonuje.
Ich stimme dem nicht zu. - Nie zgadzam się z tym.
Ich stimme damit nicht überein. - Nie zgadzam się z tym.
Ich bezweifle, dass... - Wątpię, że...
Ich finde das Argument nicht überzeugend. - Uważam ten argument za nieprzekonywujący.
Ich finde es nicht richtig/gut, dass... - Uważam, że to nie jest właściwe/dobre, że...

Können wir es anders machen? - Możemy zrobić to inaczej?
Ich schlage vor... - Proponuję...
Ich habe Lust auf... - Mam ochotę na...
Hast du Lust? - Masz ochotę?
Du wirst nicht bereuen. - Nie będziesz żałował.
Meine Idee ist besser, weil... - Mój pomysł jest lepszy, bo...
Wir müssen einen Kompromiss finden. - Musimy znaleźć kompromis.
Das ist sehr nett von dir. - To miło z Twojej strony.
Ich habe andere Pläne. - Mam inne plany.
Ich habe leider keine Zeit. - Niestety nie mam czasu.
Ich kann leider nicht. - Niestety nie mogę.
Ich habe nichts dagegen. - Nie mam nic przeciwko.
In Ordnung. - W porządku.


Zadanie II - opis ilustracji
Pamiętaj, żeby w opisie ilustracji określić miejsce, osoby oraz wykonywane przez nie czynności.
Po opisaniu zdjęcia czy obrazka, egzaminujący zada Ci 3 pytania - nie widzisz ich w swoim arkuszu egzaminacyjnym.

Zwroty, które mogą się tu przydać:

auf dem Bild sehe ich - na obrazku widzę
auf dem Foto gibt es - na zdjęciu jest/są
im Vordergrund - na pierwszym planie
Im Vordergrund sehen wir ... - Na pierwszym planie widzimy ...
vorne - z przodu
im Hintergrund - w tle, na dalszym planie
hinten - z tyłu
vorne befindet sich - z przodu znajduje się
hinten befinden sich - z tyłu znajdują się
Das Bild stellt ... dar. - Obrazek przedstawia ... .
Der Mann/Die Frau sieht glücklich/traurig aus. - Mężczyzna/Kobieta wygląda na szczęśliwą/smutną.
rechts - po prawej
Rechts gibt es ... - po prawej jest/są ...
links - po lewej
auf der linken/rechten Seite - po lewej/prawej stronie
in der Mitte - w środku
oben - na górze
unten - na dole
in der Ecke - w rogu
Auf dem Foto werden 2 Personen dargestellt. - Na zdjęciu zostały przedstawione 2 osoby.
Ich vermute - przypuszczam
Wahrscheinlich - prawdopodobnie
Wahrschenlich befinden sich diese Leute ... - Prawdopodobnie znajdują się te osoby ...
Auf dem Bild können wir sehen, wie ... - Na obrazku możemy zobaczyć, jak ...
auf den ersten Blick - na pierwszy rzut oka

💣 po es gibt używamy rodzajnika nieokreślonego w Akkusativie


Zadanie III - wypowiedź na podstawie materiału stymulującego
Pamiętaj, żeby uzasadnić swój wybór, dlaczego wybierasz taką opcję oraz dlaczego odrzucasz pozostałe.
Po swojej wypowiedzi, egzaminujący zada Ci 2 pytania - nie widzisz ich w Twoim arkuszu.

Zwroty, które mogą się tu przydać:

Ich wähle ..., denn/weil - Wybieram ..., ponieważ ...
Ich entscheide mich für ... - Decyduję się na ...
Am besten ist für mich - Najlepszy jest dla mnie
Ich finde ... am besten. - Uważam ... za najlepszy.
Das Bild Nummer ... passt am besten. - Obrazek numer ... pasuje najlepiej.
Das Foto Nummer ... gefällt mir nicht, weil/denn... - Zdjęcie numer ... nie podoba mi się, ponieważ ...
Es passt zu diesem Thema besser als... - Pasuje do tego tematu lepiej niż ...
Es ist nicht so überzeugend/attraktiv/interessant/auffallend. - Nie jest tak przekonywujący/atrakcyjny/interesujący/rzucający się w oczy.
Ich finde das Poster Nummer ... zu altmodisch. - Uważam, że plakat numer ... jest za bardzo staromodny.

💣 po "weil" występuje szyk końcowy, po "denn" szyk prosty

Pytania, które możemy zadać komisji:
Entschuldigung, darf ich Sie etwas fragen? - Przepraszam, mogę Pana/Panią o coś spytać?
Könnten Sie das bitte wiederholen? - Mógłby Pan to powtórzyć?

Pozostałe zwroty:
außerdem - poza tym
also - zatem
erstens - po pierwsze
zweitens - po drugie
drittens - po trzecie
ich würde sagen - powiedziałbym
ich kann mich irren, aber... - mogę się mylić, ale...
Mir ist gerade eingefallen. - Właśnie wpadło mi do głowy.

➠     ➠     ➠

W pozostałych wpisach dziewczyn z projektu znajdziecie zwroty i wskazówki do pozostałych części matury - zajrzyjcie!
https://majstersztykjezykowy.pl/blog/
https://angelikagriner.pl/blog/
https://niemieckipoludzku.pl

Najważniejsza zasada na maturze? Obniżyć stres na minimum i dać z siebie maksimum! I za to trzymam kciuki 👌💜

Wszystkie niezbędne informacje o egzaminie maturalnym oraz przykładowe arkusze na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej:
https://cke.gov.pl/egzamin-maturalny/egzamin-w-nowej-formule/informatory/

Miłego!

Moja matura

Hej, haj, heloł!

Jak tam kasztany? Kwitną? Bo za tydzień rozpoczęcie tegorocznych matur! Zawsze wtedy przypomina mi się moja własna matura, a nieskromnie mówiąc przeszła do historii (przynajmniej w moim liceum).

Ogólnie rzecz biorąc, jestem tym rocznikiem, który miał wszystko nowe: byłam pierwszym rocznikiem gimnazjum, pierwsze egzaminy gimnazjalne i nowa matura. W pierwszym roku to był "ekologiczny dramat" - wszyscy pisali egzamin maturalny na poziomie podstawowym, a po skończeniu komisja pytała, kto chciałby pisać rozszerzenie! Czyli musiało być przygotowane tyle arkuszy, ile osób... 😏 a ile z nich nie wykorzystano???
Ale wracając do tematu... Zdawałam na maturze 2 języki: angielski jako język obcy i niemiecki jako przedmiot dodatkowy. Z obu miałam część ustną i 3 części pisemne: poziom podstawowy i 2 części poziomu rozszerzonego 😨

Co w tym takiego, co może stać się szkolną opowiastką? Jeszcze nic 😊

Przygotowując się do matury większy nacisk kładłam na powtórkę niemieckiego, ponieważ idąc na germanistykę na tym wyniki zależało mi najbardziej. Ale pierwszą maturę ustną miałam z angielskiego... 😊

Już powoli coś świta, co mogło pójść nie tak? 😁

Matura ustna wyglądała wtedy tak, że losowało się zestaw i była chwilka na zastanowienie się. Wylosowałam w zestawie obrazek, na którym była dwójka ludzi dość sporych gabarytów, którzy coś zwiedzali.

Jak był po angielsku "gruby"? O-o... Nie mogłam sobie przypomnieć... Myślę, myślę, czas leci, aż wpadłam na pomysł, że nie użyję tego słowa w opisie 😊 Tylko że widzę dwójkę ludzi, którzy zwiedzają! Genialne!

I teraz sobie wyobraźcie:
Podchodzę do komisji, jakieś pytanie na rozluźnienie i zaczynamy.
In the picture I can see 2 people....
(Reszty opisu nie pamiętam, za błędy żałuję...)
Komisja kiwa zadowolona głowami, jest OK. I nagle pada pytanie:
Do you think, that this men is ill?

Yeeeeeesss, I think, thaaaat this man isss ill, becauuuuse he is ...... dick!

Moja myśl: yeeaaaah! Przypomniałam sobie w takim momencie! Jestem the best!

Uśmiech jaki mi się pojawił po tym zdaniu to był istny banan, lżej na duszy, anioły grają na trąbkach, motyle fruwają, istna błogość.
Ale patrzę na komisję i ich miny nie są tak zadowolone jak moje... No nic, skończyliśmy pozostałe zadania w napiętej atmosferze... Wyszłam i krzyczę do kolegi:

Ej, dobrze powiedziałam, że this man is ill, because he is dick? ... Bzdrynk! Zaświeciła się żaróweczka...
O jaaa!! Powiedziałam dick!!! Boże, nie zdałam, jak ja mogłam tak się pomylić?!


Biadoliłam prawie ze łzami w oczach. Wyszła moja pani od angielskiego i tylko spytała, czy dick to gruby po niemiecku😁 Kazała mi lecieć po słownik, pokazała komisji iiii... Zdałam na 95%!

Po czasie oczywiście się z tego śmiałam, myślałam, że sprawa przycichła i po temacie. Dowiedziałam się, że historia jest dalej żywa, gdy mój 7 lat młodszy brat poszedł do tego liceum i pani na angielskim im to opowiedziała 😁

Także tego... Nie ma co się stresować 😊 Trzeba jak to zawsze powtarzam: stres obniżyć na minimum i dać z siebie maksimum!

Także słówko na dziś:
gruby - dick (niemiecki)
dick (angielski) - wulgarne określenie męskiego narządu

Miłego!

Zusammen można więcej - voll. 5 - jesień

Hej, haj, heloł! Dzisiejszy wpis powstał w ramach projektu " Zusammen można więcej " - projektu, który tworzą germanistki z za...