Zusammen można więcej - voll. 2 - matura

Hej, haj, heloł!

Dzisiejszy wpis powstał w ramach projektu "Zusammen można więcej" - projektu, który tworzą germanistki z zamiłowania 💜 Co miesiąc publikujemy wpis na wspólny temat i w każdym wpisie znaleźć można odnośniki do pozostałych wpisów. W ten sposób możecie ogarnąć temat globalnie widziany wieloma parami oczu 👀

Co dzisiaj w ramach projektu?
Jest maj, a jak maj to i matury! W tym roku matura pisemna z niemieckiego jest 14. maja, ale ustne ruszają już szóstego 😳 Dlatego warto sobie zwroty na maturę ustną przypomnieć, utrwalić i utwierdzić się, że się jest przygotowanym 😊

Jak wygląda matura ustna z niemieckiego? 
Matura ustna z języków obcych zdawana jest bez określania poziomu egzaminu i trwa ok. 15 min. Uczeń wybiera zestaw i nie ma dodatkowego czasu na przygotowanie wypowiedzi. Na początku rozmowy komisja może zadać pytania na oswojenie się z sytuacją egzaminacyjną. Pytania te widoczne są tylko dla egzaminującego. O co może zapytać? Na przykład:
Wo möchten Sie die Sommerferien verbringen?
Möchten Sie im Ausland arbeiten? Warum?
Was haben Sie gestern gemacht?
Was bevorzugen Sie: Radio oder Fernsehen? Warum?
Erzählen Sie uns bitte über Ihren letzten Ferientag.

Ogólnie rzecz biorąc, pytania mogą być o Wasze preferencje, plany, życie codzienne i opis czegoś, co się wydarzyło 😊

Po tym wstępie przechodzimy do części głównej egzaminu. Składa się on z 3 zadań:

  • rozmowa z odgrywaniem roli,
  • opis ilustracji i odpowiedź na 3 pytania,
  • wypowiedź na podstawie materiału stymulującego i odpowiedź na 2 pytania.
A potem: Wir danken Ihnen. Ihre Prüfung ist zu Ende.
I po stresie 😎

➠     ➠     ➠

Ogólne polecenia
Beschreiben Sie - proszę opisać
Erzählen Sie - proszę opowiedzieć
Was denken Sie darüber? - Co Pan o tym myśli?
Was meinen Sie dazu? - Co Pan o tym sądzi?
Ich habe ein paar Fragen. - Mam kilka pytań.

Zadanie I - rozmowa z odgrywaniem roli
Pamiętaj, żeby się odnieść do wszystkich czterech elementów wskazanych w poleceniu i rozwinąć swoją wypowiedź (jest to punktowane, o ilu podpunktach uczeń wspomniał, a ile rozwinął!).

Zwroty, które mogą się tu przydać:

Hast du gehört, dass ... - Słyszałeś, że ...
Ich habe letztens gelesen, dass ... - Czytałem ostatnio, że...
Ich habe eine Frage - Mam pytanie
Kannst du mir helfen? - Możesz mi pomóc?
Ich suche - Szukam
Ich hoffe - Mam nadzieję
Ich freue mich, dass - Cieszę się, że
Weißt du ... - Wiesz ...
Zeige mir - Pokaż mi
Ich habe eine Bitte an Dich - Mam do Ciebie prośbę

meiner Meinung nach - moim zdaniem
meiner Ansicht nach - moim zdaniem
ich finde/meine/glaube - sądzę/myślę
Ich bin der Meinung - jestem zdania
Ich habe den Eindruck, dass... - Mam wrażenie, że...
Ich muss zugeben, dass ... - Muszę przyznać, że...
Ich vertrete den Standpunkt, dass... - Reprezentuję pogląd, że...
Es scheint mir - wydaje mi się, że
Kurz gesagt - krótko mówiąc
So viel ich weiß - z tego co wiem
Es geht mir darum, dass... - chodzi mi o to, że...
Es ist schwer zu sagen, ob... - Ciężko powiedzieć, czy...
Ich habe es überhaupt nicht gewusst, dass... - Zupełnie nie wiedziałem, że...
Sie haben Recht, aber... - Ma Pan rację, ale...

💣 po "dass" oraz "ob" występuje szyk końcowy!

Das stimmt. - Zgadza się.
Das meine/finde ich auch. - Też tak uważam.
Ich bin derselben Meinung. - Jestem tego samego zdania.
Ich bin deiner/Ihrer Meinung. - Jestem Twojego/Pana zdania.
Ich stimme dem zu. - Zgadzam się z tym.
Dein Vorschlag gefällt mir. - Twoja propozycja mi się podoba.
Ich finde das Argument überzeugend. - Uważam ten argument za przekonywujący.

Ich bin anderer Meinung. - Jestem innego zdania.
Das ist nicht ganz richtig. - To nie do końca się zgadza.
Ich bin nicht deiner Meinnung. - Nie jestem Twojego zdania.
Das kommt nicht in Frage. - To nie wchodzi w grę.
Ich stimme dir/Ihnen nicht zu. - Nie zgadzam się z Tobą/Panem.
Ich sehe das ganz anders. - Widzę to całkiem inaczej.
Damit bin ich nicht einverstanden. - Z tym się nie zgadzam.
Das überzeugt mich nicht. - To mnie nie przekonuje.
Ich stimme dem nicht zu. - Nie zgadzam się z tym.
Ich stimme damit nicht überein. - Nie zgadzam się z tym.
Ich bezweifle, dass... - Wątpię, że...
Ich finde das Argument nicht überzeugend. - Uważam ten argument za nieprzekonywujący.
Ich finde es nicht richtig/gut, dass... - Uważam, że to nie jest właściwe/dobre, że...

Können wir es anders machen? - Możemy zrobić to inaczej?
Ich schlage vor... - Proponuję...
Ich habe Lust auf... - Mam ochotę na...
Hast du Lust? - Masz ochotę?
Du wirst nicht bereuen. - Nie będziesz żałował.
Meine Idee ist besser, weil... - Mój pomysł jest lepszy, bo...
Wir müssen einen Kompromiss finden. - Musimy znaleźć kompromis.
Das ist sehr nett von dir. - To miło z Twojej strony.
Ich habe andere Pläne. - Mam inne plany.
Ich habe leider keine Zeit. - Niestety nie mam czasu.
Ich kann leider nicht. - Niestety nie mogę.
Ich habe nichts dagegen. - Nie mam nic przeciwko.
In Ordnung. - W porządku.


Zadanie II - opis ilustracji
Pamiętaj, żeby w opisie ilustracji określić miejsce, osoby oraz wykonywane przez nie czynności.
Po opisaniu zdjęcia czy obrazka, egzaminujący zada Ci 3 pytania - nie widzisz ich w swoim arkuszu egzaminacyjnym.

Zwroty, które mogą się tu przydać:

auf dem Bild sehe ich - na obrazku widzę
auf dem Foto gibt es - na zdjęciu jest/są
im Vordergrund - na pierwszym planie
Im Vordergrund sehen wir ... - Na pierwszym planie widzimy ...
vorne - z przodu
im Hintergrund - w tle, na dalszym planie
hinten - z tyłu
vorne befindet sich - z przodu znajduje się
hinten befinden sich - z tyłu znajdują się
Das Bild stellt ... dar. - Obrazek przedstawia ... .
Der Mann/Die Frau sieht glücklich/traurig aus. - Mężczyzna/Kobieta wygląda na szczęśliwą/smutną.
rechts - po prawej
Rechts gibt es ... - po prawej jest/są ...
links - po lewej
auf der linken/rechten Seite - po lewej/prawej stronie
in der Mitte - w środku
oben - na górze
unten - na dole
in der Ecke - w rogu
Auf dem Foto werden 2 Personen dargestellt. - Na zdjęciu zostały przedstawione 2 osoby.
Ich vermute - przypuszczam
Wahrscheinlich - prawdopodobnie
Wahrschenlich befinden sich diese Leute ... - Prawdopodobnie znajdują się te osoby ...
Auf dem Bild können wir sehen, wie ... - Na obrazku możemy zobaczyć, jak ...
auf den ersten Blick - na pierwszy rzut oka

💣 po es gibt używamy rodzajnika nieokreślonego w Akkusativie


Zadanie III - wypowiedź na podstawie materiału stymulującego
Pamiętaj, żeby uzasadnić swój wybór, dlaczego wybierasz taką opcję oraz dlaczego odrzucasz pozostałe.
Po swojej wypowiedzi, egzaminujący zada Ci 2 pytania - nie widzisz ich w Twoim arkuszu.

Zwroty, które mogą się tu przydać:

Ich wähle ..., denn/weil - Wybieram ..., ponieważ ...
Ich entscheide mich für ... - Decyduję się na ...
Am besten ist für mich - Najlepszy jest dla mnie
Ich finde ... am besten. - Uważam ... za najlepszy.
Das Bild Nummer ... passt am besten. - Obrazek numer ... pasuje najlepiej.
Das Foto Nummer ... gefällt mir nicht, weil/denn... - Zdjęcie numer ... nie podoba mi się, ponieważ ...
Es passt zu diesem Thema besser als... - Pasuje do tego tematu lepiej niż ...
Es ist nicht so überzeugend/attraktiv/interessant/auffallend. - Nie jest tak przekonywujący/atrakcyjny/interesujący/rzucający się w oczy.
Ich finde das Poster Nummer ... zu altmodisch. - Uważam, że plakat numer ... jest za bardzo staromodny.

💣 po "weil" występuje szyk końcowy, po "denn" szyk prosty

Pytania, które możemy zadać komisji:
Entschuldigung, darf ich Sie etwas fragen? - Przepraszam, mogę Pana/Panią o coś spytać?
Könnten Sie das bitte wiederholen? - Mógłby Pan to powtórzyć?

Pozostałe zwroty:
außerdem - poza tym
also - zatem
erstens - po pierwsze
zweitens - po drugie
drittens - po trzecie
ich würde sagen - powiedziałbym
ich kann mich irren, aber... - mogę się mylić, ale...
Mir ist gerade eingefallen. - Właśnie wpadło mi do głowy.

➠     ➠     ➠

W pozostałych wpisach dziewczyn z projektu znajdziecie zwroty i wskazówki do pozostałych części matury - zajrzyjcie!
https://majstersztykjezykowy.pl/blog/
https://angelikagriner.pl/blog/
https://niemieckipoludzku.pl

Najważniejsza zasada na maturze? Obniżyć stres na minimum i dać z siebie maksimum! I za to trzymam kciuki 👌💜

Wszystkie niezbędne informacje o egzaminie maturalnym oraz przykładowe arkusze na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej:
https://cke.gov.pl/egzamin-maturalny/egzamin-w-nowej-formule/informatory/

Miłego!

2 komentarze:

  1. Ale dużo zwrotów przygotowałaś - prawdziwa baza wiedzy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla każdego coś miłego ;-) jakby ktoś miał problem z zapamiętaniem jakiegoś zwrotu, może posłużyć się podobnym ;-)

      Usuń

Drugie urodzinki

Hej, haj, heloł! Hoch soll sie leben, hoch soll sie leben, dreimal hoch!  🍾🎂 Zaśpiewam sama sobie  😉  A to dlatego, że  dzisiaj "S...