Rekcja na kolorowo, cz.I

Hej, haj, heloł!

Dzisiaj przyszedł czas na rekcję: albo się ją kocha albo nienawidzi :) I trzeba bardzo wyraźnie wypowiadać na lekcjach wśród młodzieży z akcentem na "r" 😂

Co do rekcji, to dla niektórych jest niemałym zdziwieniem, że coś takiego jest. Ale! Rekcja występuje mniej lub więcej już na początku nauki, tylko nie jest dokładnie nazwana. Już w pierwszych latach uczymy się zwrotu "sich interessieren für" albo wypowiadamy się "Ich interessiere mich für Musik". Nie wiemy dlaczego, ale tak zapamiętujemy. Dopiero potem dochodzimy do tematu gramatycznego, odkrywamy co to jest rekcja, i nagle zostajemy zasypani mnóstwem zwrotów z ogromną ilością przyimków i co niektórzy czują się zanudzeni albo przerażeni pojęciem "rekcji".

A to nic takiego strasznego... Po prostu: w języku niemieckim mamy do dyspozycji tylko 4 przypadki, podczas gdy w języku polskim przypadków mamy 7. Więc jeśli w niemieckim mam tylko mianownik, dopełniacz, celownik i biernik, to jak mam powiedzieć, że jadę autem? Przecież to narzędnik... I tu wkracza rekcja czasownika: czyli dane czasowniki łączymy z konkretnym przypadkiem lub z konkretnym przyimkiem i przypadkiem. Musimy nauczyć się tego na pamięć, ponieważ część wyrażeń nie może być tłumaczona doslownie.
Przykład? Biorę udział w konkursie. Po polsku: w konkursie. Po niemiecku: an einem Wettbewerb. Nie "in"! Dlaczego? Bo z rekcji czasownika wiemy, że czasownik "brać udział", czyli "teilnehmen" łączy się z przyimkiem "an" i wymaga celownika.

To właśnie rekcja i jej zasady wykorzystywane są często w celu sprawdzenia opanowania stopnia języka niemieckiego 😊 Na powyższym przykładzie widać, że ktoś początkujący może polec. (Przypominam o naszym konkursie na Najlepszego Szprechacza Lata😊 Było? Było!)
To właśnie rekcja pojawia się, gdy opanujemy podstawy słownictwa i gramatyki, żeby wejść na ciut wyższy level znajomości niemieckiego. Ale żeby tego dokonać, musimy przysiąść i po prostu to wykuć.

Jak uczyć się rekcji?

Ogólnie mówiąc lubię, jak niektóre zwroty są wplatane jeszcze przed poznaniem pojęcia rekcji i uczeń uczy się po jednym lub dwóch zwrotach "nieświadomie". Powoli, po 2 zwroty, a potem gdy ma zbiorówkę potrafi już naprawdę dużo. Nie lubię, gdy nauczyciel daje listę a na niej 128 zwrotów z podziałem osobno auf, osobno an, potem in i zwroty według alfabetu.... Jak dla mnie zgroza! Nie lubię, uczeń się zniechęca, uczy się zwrotu mało używanego ale łączącego się z auf a na mit i zu już mu nie starcza sił... Dlatego dzisiaj wkleję do tego postu kilka tylko zwrotów takich najczęściej używanych. Za jakiś czas opublikuję kolejny wpis z nowymi zwrotami, żeby uzupełnić listę :) I tak powoli może jakoś niektórzy przez rekcję przebrną :)
Dobrym sposobem są też fiszki. Można się uczyć, można się sprawdzić: zapamiętane zwroty odkładamy na kupkę "Umiem", te gdzie popełniliśmy błąd wracają do puli nieodgadniętych. Można tak super sprawdzać uczniów czy w szkole czy prywatnie. U mnie sprawdzają się fiszki Wydawnictwa Cztery Głowy: 100 fiszek z rekcją plus każdy zwrot wykorzystany z zdaniu. Można poćwiczyć trochę więcej 😊



Tipp co do fiszek - na końcu wpisu!

W tak zwanym międzyczasie opublikuję kilka ćwiczeń, żeby się sprawdzić, jak te pierwsze zwroty zostały opanowane 😊 Po dodaniu kolejnych znowu odczekamy i będą ćwiczenia.
To jak, zaczynamy? Do dzieła!!!  💙
Na dobry początek 20 😊 💪

  • denken an + A (myśleć o kimś/czymś)
  • Angst haben vor + D (bać się czegoś)
  • danken für + A (dziękować za coś)
  • bitten um + A (prosić o coś)
  • fragen nach + D (pytać o coś)
  • gehören zu + D (należeć do czegoś)
  • erzählen von + D (opowiadać o kimś/czymś)
  • helfen bei + D (pomagać przy czymś)
  • antworten auf + A (odpowiadać na coś)
  • warten auf + A (czekać na kogoś/coś)
  • glauben an + A (wierzyć w kogoś/coś)
  • sich interessieren für + A (interesować się czymś)
  • sich freuen auf + A (cieszyć się na coś, co będzie)
  • sich freuen über + A (cieszyć się z czegoś)
  • teilnehmen an + D (brać w czymś udział)
  • aufpassen auf + A (uważać na kogoś/coś)
  • bestehen aus + D (składać się z czegoś)
  • träumen von + D (marzyć o czymś/kimś)
  • achten auf + A (uważać na kogoś/coś)
  • sich entscheiden für + A (decydować się na coś)




Kto zna i używa, może użyć obrazków do nauki innych 😊 kto nie naucza a uczy się sam, czeka na ćwiczenia i kolejną porcję 😊


Tipp co do fiszek:
Pamiętajcie, żeby się uczyć w dwie strony! Przecież chcemy nie tylko rozumieć, ale i mówić!
Proste fiszki z samymi zwrotami możemy zrobić sami i się sprawdzić 😊

Miłego!

PS. Karteczki kolorowe - co ja bym bez nich zrobiła... Polecam wykorzystać nawet i przy rekcji! Każdy przyimek w innym kolorze plus kilka karteczek z oznaczeniem przypadku i już uczniowie mogą tworzyć swoje wyklejanki :-)


Nauczyciel to nie zawód, to stan umysłu... Zakrętki w roli głównej :)

Hej, haj, heloł!

Czy są wśród nas nauczyciele? Ilu z Was ma szufladę/półeczkę/koszyczek/pudełeczko, w którym zbiera tzw. "przydasię"? Wyprzedaż karteczek samoprzylepnych? Wezmę kilka - przydasię! Zostało mi pudełko z ciekawym wzorem czy napisem po niemiecku?  Przydasię! Magnesy z dniami tygodnia, piankowe wzory w kształcie owoców, puszka po ciastkach? Przydasię!!! I siup do magazynku 😊 A potem do szkoły na lekcję. Wszystko i zawsze "przydasię"😊 Bo nauczyciel to chyba jedyny zawód, w którym wynosi się z domu do pracy a nie odwrotnie... 😂

A co Wy Kochani macie w swoich magazynkach? Ja ostatnio odkładam zakrętki po musach owocowych. Obiło mi się o oczy zdjęcie ze szkoły językowej, jak dzieciaki użyły tego zamiast pionków, potem mój Mały znalazł rozsypane zakrętki* i układał kolorami i więcej mi nie było trzeba. Żaróweczka zapalona, błysk w oku...  PRZYDASIĘ!!!


Do czego?

To moich kilka propozycji:

1. Odgapiony pomysł - jako pionki do gry (lekkie, akurat na pole planszówki, kolorów trochę do wyboru jest, a jakby co, zawsze można dokupić i zjeść zdrową przekąskę),

2. Pierwsza myśl - oczywista oczywistość - do nauki kolorów. Jest kilka kolorów, niektóre (jak zielony) w jasnych i ciemnych odcieniach, więc większe pole manewru. Niektóre  różnią się odcieniami w zależności od firmy, z której tubki byla zakrętka.

  • można pokazywać a uczniowie mają nazwać kolor, 
  • można wrzucić do woreczka, uczeń losuje z zamkniętymi oczami i nazywa wylosowany kolor,
  • można opowiedzieć o swoim ulubionym kolorze...

3. Do ćwiczenia słownictwa:

  • uczeń losuje zakrętkę i jej nie pokazuje. Jego zadaniem jest wymienienie różnych rzeczy w tym kolorze tak, żeby pozostali odgadli, co to za kolor,
  • uczeń losuje kolor i nazywa 3 rzeczy, które są tego koloru (wersja trudniejsza: muszą być w sali). Można dać limit czasu na odpowiedź - fajnie sprawdza się wieżyczka z gry "5 sekund"

4. Do ćwiczenia gramatyki:

  • uczeń losuje 3 zakrętki z różnymi kolorami i musi ułożyć z nimi zdanie odmieniając przymiotniki

          Ich habe heute eine rote Bluse, eine blaue Hose und grüne Schuhe an.
          Mein Nachbar hat ein weißes Haus mit einem roten Dach und einer blauen Tür.

5. Do rozwijania umiejętności mówienia:

  • losujemy zakrętkę i pytamy:          Was ist gelb?       Uczniowie odpowiadają po kolei "Die Sonne ist gelb", "Die Banane ist gelb" itd. Za każde zdanie dostają punkt. Ważne: zdań nie można powtarzać :-) najpierw kolejka w jednym kolorze, następnie losujemy inny kolor.

6. Do nagradzania:

  • można przepytywać ze słówek lub robić ćwiczenia - za każdą dobrą odpowiedź punkt a uczeń zbiera punkty i buduje wieżę. Kto ma wyższą - wygrywa! :-) (moja najwyższa to 11 zakrętek, przy dwunastej upada).

7. Do gry - można grać o zakrętkę.

  • Dać uczniom ćwiczenie, za które otrzymają zakrętkę. Kto zbierze jako pierwszy określoną ilość, wygrywa (5 z aktywności, plus, Wasza forma motywacji)

8. Do rozwijania umiejętności mówienia/pisania:

  • uczeń losuje zakrętkę i ma opowiedzieć lub napisać historyjkę, w której użyje nazwy koloru lub przedmiotu w tym kolorze.

9. Dowolnie inaczej według Waszej wyobraźni 😊

Jak widzicie, zakrętki mogą przydać się nie tylko w pracy z najmłodszymi, ale myślę, że jak do licealistów "wyskoczycie" z losowaniem zakrętek, to też się sprawdzi!

Chętnie poznam Wasze pomysły na wykorzystanie zakrętek, a wiem, że pomysłów macie sporo! 💜

Także słówko na dziś:
przydawać się - nützlich sein

Miłego!

* Zakrętki rozsypane, bo zbieramy na cele charytatywne i akurat przesypywałam wszystko do jednego dużego pudła. Do zbierania i oddawania w dobre ręce, by pomóc - z całego serca zapraszam! 💗

Zusammen można więcej - voll. 5 - jesień

Hej, haj, heloł! Dzisiejszy wpis powstał w ramach projektu " Zusammen można więcej " - projektu, który tworzą germanistki z za...