Powiedzenia i przysłowia

Hej, haj, heloł!

Powiedzenia i przysłowia to coś, co większość z nas zna w swoim języku ojczystym (niekiedy niestety nie rozumiejąc sensu, ale to pomijam), jednak w nauce języka obcego sprawiają nam problem. Nie są tłumaczone słowo w słowo, niektórych naszych nie ma w ich języku i odwrotnie i po prostu część przysłów, żeby posługiwać się jezykiem w miarę płynnie, trzeba najnormalniej w świecie wykuć.

A wykuć by się przydało, bo są używane dosyć często :) Co rusz słyszymy lub sami wtrącamy podczas rozmowy "Co za dużo, to niezdrowo", "tja, do trzech razy sztuka", "praktyka czyni mistrza" czy "wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej".

Ucząc niemieckiego w szkole, "przemycałam" przysłowia dopasowując je do tematu lekcji. A to dlatego, że gdy sama się uczyłam niemieckiego za czasów szkolnych, w ogóle przysłów nie poznawaliśmy!!! A potem ZONK! Jedne z pierwszych zajęć z kursu podręcznikowego, praca pisemna: napisz krótką historyjkę puentując ją wybranym przysłowiem... Alte Liebe rostet nicht :D Heh, wybrnęłam. Łatwe i do zapamiętania i do wymyślenia historyjki. Uff...

Dlatego tu na blogu zamieszczam listy z przysłowiami niemieckimi i polskimi odpowiednikami lub tłumaczeniami. Lista (broń Boże!) nie będzie alfabetyczna, bo:
  • osobiście nie przepadam za nauką według alfabetu (dlaczego? jak dla mnie męczące, lepiej opanowane zwroty na literę B niż S [bo jest dalej, co jest bez sensu, bo na S mogą być ważniejsze] i po prostu nudne),
  • uczący niemieckiego mogą wykorzystać jedną wybraną część dopasowując ją do tematu lekcji, a nie szukać w całej liście. 
Także Kochani do dzieła! <3

Mam dla Was 8 list podzielonych na kategorie:

  • Człowiek/ludzie/zwyczaje
  • Praca/działanie
  • Jedzenie
  • Części ciała
  • Uczucia/miłość/szczęście
  • Rodzina/przyjaciele/dom
  • Pogoda/natura/rośliny
  • Zwierzęta










W związku z tym, że nie załączę tutaj plików WORD i musiałam zmieniać pliki na obrazki (co trochę rozburzyło formę...), gdyby ktoś z Was chciał takie listy w Wordzie - odezwijcie się, podeślę :)

I jeszcze kilka przysłów - może komuś akurat na gazetkę się przyda. Wydrukować, przyciąć, znaleźć pasujący obrazek - i gotowe!









Tyle ode mnie Kochani w temacie przysłów :) Przyda się? Skomentuj, napisz, będzie mi miło :)

Także słówko na dziś:
przysłowie - das Sprichwort

Miłego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zusammen można więcej - voll. 6 - Weihnachten

Ho, ho, ho! Święta za pasem: przygotowania w toku, sklepy oblegane, szał zakupów i porządków 😊 Grudzień to w ogóle taki specyficzn...