Wpis przeniesiony: Liczby po niemiecku

Hej, haj, heloł!

Co do postu, "umiesz liczyć? licz na siebie!", całkowicie się sprawdza. Liczyłam na dostawcę internetu, i co? Przeliczyłam się! Tyle dni bez neta :) Liczyłam, że zaraz po słówku "liczyć", zrobię listę liczb po niemiecku i też się przeliczyłam. Akurat jak pojawiło się słowo "liczyć". Dobre wyczucie czasu :)
No ale lepiej późno, niż wcale, a więc: dzisiaj na tapecie liczby.
0 - null
1 - eins
2 - zwei
3 - drei
4 - vier
5 - fünf
6 - sechs
7 - sieben
8 - acht
9 - neun
10 - zehn
11 - elf
12 - zwölf
Dotąd niestety typowa "wkuwanka" na pamięć.
Liczby od 13 do 19: do cyfry jedności dodajemy "zehn" jako dziesięć i gotowe :)
13 - dreizehn
14 - vierzehn
15 - fünfzehn
16 - sechzehn (!uwaga! jest tylko sech, bez s!)
17 - siebzehn (!uwaga! jest tylko sieb, nie sieben)
18 - achtzehn
19 - neunzehn
I pełne dziesiatki: do cyfry jedności, dodajemy -zig. Lecimy:
20 - zwanzig (!uwaga! nie ma zwei)
30 - dreißig (!uwaga! końcówka -ßig)
40 - vierzig
50 - fünfzig
60 - sechzig (tak jak i sechzehn, nie ma s)
70 - siebzig (tak jak i siebzehn, odcinamz en)
80 - achtzig
90 - neunzig
A jak tworzymy pozostałe liczby dwucyfrowe? Od końca!!! Tak, od końca. Nie "od tyłu", o czym zostałam poinformowana przez jednego z uczniów. I tak mi to utkwiło, że dobre parę lat używam określenia "od końca" i za każdym razem przy tym temacie przypomina mi się ta sytuacja.
Znamy cyferki, znamy dziesiatki, nie pozostaje nic innego jak dodac słówko "und" i mamy to! Oto przykład:
bierzemy liczbę 23, od końca!!!! czyli 3 i 20. A po niemiecku dreiundzwanzig.
I zrobione :)
Jakiś wyjątek, odstępstwo od reguly, żeby za pięknie nie było? A i owszem :) Jak łączymy cyfrę "eins" to nie ma "s". Czyli einundachtzig na przykład.
69 - od końca! 9 i 60 - neunundsechzig
27 - 7 i 20 - siebenundzwanzig
31 - einunddreißig
44 - vierundvierzig
56 - sechsundfünfzig
65 - fünfundsechzig
i tak dalej :)
Ćwiczenia, zadania i łamigłówki w następnym poście :) neunundneunzig, achtundneunzig, siebenundneunzig.... odliczanie trwa! Miłego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zusammen można więcej - voll. 6 - Weihnachten

Ho, ho, ho! Święta za pasem: przygotowania w toku, sklepy oblegane, szał zakupów i porządków 😊 Grudzień to w ogóle taki specyficzn...