HABEN - mieć

Hej, haj, heloł!

Dzisiaj zapraszam na wpis poświęcony jednemu z ważniejszych czasowników, czyli "haben".

Haben w swoim głównym znaczeniu i użyciu znaczy "mieć". Jest czasownikiem nieregularnym:



Oto kilka zwrotów, w których możemy go użyć.


GESCHWISTER HABEN


Mieć można na przykład rodzeństwo. Jak można o to spytać lub powiedzieć o sobie?

  • Hast du Geschwister? - Masz rodzeństwo?
  • Ich habe eine Schwester. - Mam siostrę,
  • Ich habe einen Bruder. - Mam brata.
  • Ich habe keine Geschwister. - Nie mam rodzeństwa.
  • Ich habe keine Schwester. - Nie mam siostry.
  • Ich habe keinen Bruder. - Nie mam brata.
  • Ich habe zwei Schwestern. - Mam 2 siostry.
  • Ich habe drei Brüder. - Mam 3 braci.



ZEIT HABEN

Można mieć też czas, co dzisiaj niekiedy jest na wagę złota 😉 

  • Ich habe viel Zeit. - Mam dużo czasu.
  • Ich habe keine Zeit. - Nie mam czasu.
  • Hast du Zeit? - Masz czas?
  • Hast du Zeit, mit mir ins Kino zu gehen? - Masz czas iść ze mną do kina?
  • Ich habe leider keine Zeit, ein Buch zu lesen. - Niestet nie mam czasu, żeby przeczytać książkę.
  • Ich habe keine Zeit zu verlieren. - Nie mam chwili do stracenia!


GLÜCK / PECH HABEN

Szczęście jak i pecha można również mieć. 

  • Ich habe Pech. - Mam pecha.
  • Ich habe Glück. - Mam szczęście.
  • Leider habe ich kein Glück... - Niestety nie mam szczęścia...
  • Pech haben - mieć pecha
  • Glück haben - mieć szczęście
  • So ein Pech! - Co za pech!
  • Pech gehabt! - Miałeś pecha!
  • Viel Glück! - Powodzenia!


HUNGER / DURST HABEN

Gdy chcemy powiedzieć, ze chce nam się jeść lub pić, również możemy użyć czasownika haben.

  • Ich habe Hunger. - Jestem głodny.
  • Ich habe keinen Hunger. - Nie jestem głodny.
  • Ich habe Durst. - Chce mi się pić.
  • Ich habe keinen Durst. - Nie chce mi się pić.
  • Hast du Hunger? - Jesteś głodny?
  • Hast du Durst? - Chcesz pić?


LUST HABEN

Mieć można również ochotę. Lub tej ochoty nie mieć 😉

  • Hast du Lust? - Masz ochotę?
  • Hast du Lust heute Abend essen zu gehen? - Masz ochotę wyjść wieczorem coś zjeść?
  • Ich habe Lust auf Eis. - Mam ochotę na lody.
  • Ich habe keine Lust dazu. - Nie mam na to ochoty.
  • Leider habe ich keine Lust dazu. - Niestety nie mam na to ochoty.
  • Mach, wie du Lust hast! - Rób jak uważasz!

Ale UWAGA!
Gdy chcemy powiedzieć, że mamy na przykład 20 lat, to mówimy Ich BIN 20 Jahre alt.
Ile masz lat? - Wie alt bist du? (dosłownie: jak stary jesteś?

To tyle przykładów w tym wpisie 😎 Oczywiście czasownik haben jest używany znacznie częściej i występuje w wielu wielu niewymienionych zwrotach. Na pewno się z nim jeszcze spotkamy!

Także słówko na dziś:
mienie - das Gut lub die Habe

Miłego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zusammen można więcej - voll. 6 - Weihnachten

Ho, ho, ho! Święta za pasem: przygotowania w toku, sklepy oblegane, szał zakupów i porządków 😊 Grudzień to w ogóle taki specyficzn...