Dzisiaj przyszedł czas na rekcję: albo się ją kocha albo nienawidzi :) I trzeba bardzo wyraźnie wypowiadać na lekcjach wśród młodzieży z akcentem na "r" 😂
Co do rekcji, to dla niektórych jest niemałym zdziwieniem, że coś takiego jest. Ale! Rekcja występuje mniej lub więcej już na początku nauki, tylko nie jest dokładnie nazwana. Już w pierwszych latach uczymy się zwrotu "sich interessieren für" albo wypowiadamy się "Ich interessiere mich für Musik". Nie wiemy dlaczego, ale tak zapamiętujemy. Dopiero potem dochodzimy do tematu gramatycznego, odkrywamy co to jest rekcja, i nagle zostajemy zasypani mnóstwem zwrotów z ogromną ilością przyimków i co niektórzy czują się zanudzeni albo przerażeni pojęciem "rekcji".
A to nic takiego strasznego... Po prostu: w języku niemieckim mamy do dyspozycji tylko 4 przypadki, podczas gdy w języku polskim przypadków mamy 7. Więc jeśli w niemieckim mam tylko mianownik, dopełniacz, celownik i biernik, to jak mam powiedzieć, że jadę autem? Przecież to narzędnik... I tu wkracza rekcja czasownika: czyli dane czasowniki łączymy z konkretnym przypadkiem lub z konkretnym przyimkiem i przypadkiem. Musimy nauczyć się tego na pamięć, ponieważ część wyrażeń nie może być tłumaczona doslownie.
Przykład? Biorę udział w konkursie. Po polsku: w konkursie. Po niemiecku: an einem Wettbewerb. Nie "in"! Dlaczego? Bo z rekcji czasownika wiemy, że czasownik "brać udział", czyli "teilnehmen" łączy się z przyimkiem "an" i wymaga celownika.
To właśnie rekcja i jej zasady wykorzystywane są często w celu sprawdzenia opanowania stopnia języka niemieckiego 😊 Na powyższym przykładzie widać, że ktoś początkujący może polec. (Przypominam o naszym konkursie na Najlepszego Szprechacza Lata😊 Było? Było!)
To właśnie rekcja pojawia się, gdy opanujemy podstawy słownictwa i gramatyki, żeby wejść na ciut wyższy level znajomości niemieckiego. Ale żeby tego dokonać, musimy przysiąść i po prostu to wykuć.
Jak uczyć się rekcji?
Ogólnie mówiąc lubię, jak niektóre zwroty są wplatane jeszcze przed poznaniem pojęcia rekcji i uczeń uczy się po jednym lub dwóch zwrotach "nieświadomie". Powoli, po 2 zwroty, a potem gdy ma zbiorówkę potrafi już naprawdę dużo. Nie lubię, gdy nauczyciel daje listę a na niej 128 zwrotów z podziałem osobno auf, osobno an, potem in i zwroty według alfabetu.... Jak dla mnie zgroza! Nie lubię, uczeń się zniechęca, uczy się zwrotu mało używanego ale łączącego się z auf a na mit i zu już mu nie starcza sił... Dlatego dzisiaj wkleję do tego postu kilka tylko zwrotów takich najczęściej używanych. Za jakiś czas opublikuję kolejny wpis z nowymi zwrotami, żeby uzupełnić listę :) I tak powoli może jakoś niektórzy przez rekcję przebrną :)
Dobrym sposobem są też fiszki. Można się uczyć, można się sprawdzić: zapamiętane zwroty odkładamy na kupkę "Umiem", te gdzie popełniliśmy błąd wracają do puli nieodgadniętych. Można tak super sprawdzać uczniów czy w szkole czy prywatnie. U mnie sprawdzają się fiszki Wydawnictwa Cztery Głowy: 100 fiszek z rekcją plus każdy zwrot wykorzystany z zdaniu. Można poćwiczyć trochę więcej 😊
Tipp co do fiszek - na końcu wpisu!
W tak zwanym międzyczasie opublikuję kilka ćwiczeń, żeby się sprawdzić, jak te pierwsze zwroty zostały opanowane 😊 Po dodaniu kolejnych znowu odczekamy i będą ćwiczenia.
To jak, zaczynamy? Do dzieła!!! 💙
Na dobry początek 20 😊 💪
- denken an + A (myśleć o kimś/czymś)
- Angst haben vor + D (bać się czegoś)
- danken für + A (dziękować za coś)
- bitten um + A (prosić o coś)
- fragen nach + D (pytać o coś)
- gehören zu + D (należeć do czegoś)
- erzählen von + D (opowiadać o kimś/czymś)
- helfen bei + D (pomagać przy czymś)
- antworten auf + A (odpowiadać na coś)
- warten auf + A (czekać na kogoś/coś)
- glauben an + A (wierzyć w kogoś/coś)
- sich interessieren für + A (interesować się czymś)
- sich freuen auf + A (cieszyć się na coś, co będzie)
- sich freuen über + A (cieszyć się z czegoś)
- teilnehmen an + D (brać w czymś udział)
- aufpassen auf + A (uważać na kogoś/coś)
- bestehen aus + D (składać się z czegoś)
- träumen von + D (marzyć o czymś/kimś)
- achten auf + A (uważać na kogoś/coś)
- sich entscheiden für + A (decydować się na coś)
Kto zna i używa, może użyć obrazków do nauki innych 😊 kto nie naucza a uczy się sam, czeka na ćwiczenia i kolejną porcję 😊
Tipp co do fiszek:
Pamiętajcie, żeby się uczyć w dwie strony! Przecież chcemy nie tylko rozumieć, ale i mówić!
Proste fiszki z samymi zwrotami możemy zrobić sami i się sprawdzić 😊
Miłego!
PS. Karteczki kolorowe - co ja bym bez nich zrobiła... Polecam wykorzystać nawet i przy rekcji! Każdy przyimek w innym kolorze plus kilka karteczek z oznaczeniem przypadku i już uczniowie mogą tworzyć swoje wyklejanki :-)