Zwroty na chybił-trafił

Hej, haj, heloł!

Ostatnio na Facebooku pojawiła się gra czy wyzwanie, w którym chętne osoby podawały wybraną liczbę, a dostawały w zamian zwrot lub zdanie do nauki. I wiecie co? Było naprawdę sporo chętnych! Byłam mile zaskoczona. ❤Pomyślałam sobie wtedy: ciekawe ilu chętnych byłoby tak po prostu do nauki takiego prostego zdania. Ot tak po prostu: tu jest zdanie, naucz się go. Podejrzewam, że niestety mniej osób, niż uczestników wyzwania 😉 Ten element zabawy, losowania i odkrywania co tam się pod daną liczbą ukrywa, zachęcił do nauki.

To może by tak element gry i zabawy przenieść do szkoły? Dlaczego nie!!!

Tylko jak to zrobić? 

Mój pomysł:
  • Zrób listę słówek czy zwrotów, które są potrzebne (mogą to być słówka z rozdziału, który przerabiacie albo kompletnie dodatkowe zwroty),
  • Zapisz je: Ponumerowane na liście lub na karteczkach - jeden zwrot lub słówko na jednej karteczce,
  • Przeprowadź losowanie. 

Kto losuje?

  • Uczeń, który ma numer w dzienniku taki, jaki wypada dzień w miesiącu,
  • Dyżurny,
  • Po kolei każdy uczeń wg kolejności w dzienniku lub miejsca w klasie.

Jak losuje?

  • Może wybrać numer z listy - tak po prostu,
  • Może wylosować numer, jeśli zrobisz losy lub wylosować konkretny zwrot, jeśli zrobisz je na karteczkach.

(!najmniej pracy dla nauczyciela - zrobić listę i poprosić uczniów, żeby wybrali numer. Level średni - zrobić losy z numerkami - można wykorzystać ponownie. Najwięcej pracy - zrobić karteczki ze zwrotami, ale można je najlepiej wykorzystać).

Co zrobić z wylosowanymi zwrotami?

  • Jeśli to słówka z przerabianego rozdziału - można zapisać kolorowo na górze na tablicy - niech uczniowie się opatrzą z tym słówkiem,
  • Można zrobić z tyłu zeszytu specjalny słowniczek na losowane słówka - zapisujemy i do nauki,
  • Można zrobić plakat i tam przypinać wylosowane zwroty (na początku miesiąca czysta duża kartka na gazetce a z biegiem zabawy się zapełni) - super pomysł na gazetkę + opatrzenie się + zapisanie tych zwrotów w zeszycie w słowniczku -> fajny zbiór.

Co potem?

  • Można zrobić mini-konkurs, kto nauczył się najlepiej wszystkich zwrotów przez cały semestr.

Kiedy przeprowadzać losowanie?

  • Jak dla mnie, jeśli słówko jest z danego tematu to na początku lekcji, niech będzie obecne z nami ;-) 
  • Jeśli to jest dodatkowe słówko - można na koniec lekcji - i zadać jako zadanie domowe nauczenie się go ;-)


Sposobów jest o wiele więcej - wszystko zależy od Waszej inwencji twórczej ☺

W następnym wpisie zaproponuje Wam dwie listy, które śmiało można wykorzystać do tego wyzwania ☺

Także słówko na dziś:
Losować - losen/auslosen/ein Los ziehen

Miłego!
PS. A może losy w jajkach niespodziankach?